W Kamienicy Terapeutycznej psychoterapeuci pracują w różnych nurtach: poznawczo-behawioralnym (CBT), dialektyczno-behawioralnym (DBT), integracyjnym i skoncentrowanym na rozwiązaniach (TSR).
Poniżej możesz sprawdzić, które podejście najbardziej Ci odpowiada.
PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA CBT
Psychoterapia poznawczo-behawioralna (CBT – Cognitive-Behavioral Therapy) jest jednym z najbardziej uznanych nurtów terapeutycznych. Jej skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach klinicznych.
Terapia opiera się na zrozumieniu poznania, emocji, fizjologii, zachowania i ich powiązań ze środowiskiem społecznym. Jej celem jest wywołanie poprawy w funkcjonowaniu człowieka w teraźniejszości i przyszłości (z uwzględnieniem minionych doświadczeń). Każde działanie prowadzone jest z poszanowaniem wartości i potrzeb osoby, w atmosferze akceptacji oraz poufności.
Dzięki relacji terapeutycznej oraz empirycznie potwierdzonym metodom, terapia pomaga w zmianie szkodliwych zachowań w odpowiedzi na trudne sytuacje, silne emocje oraz myśli. Pomaga lepiej zrozumieć i zaakceptować siebie oraz w zdobyciu umiejętności osiągnięcia dobrostan.
Dla osób:
z trudnościami w rozumieniu i radzeniu sobie emocjami
cierpiących z powodu nadmiernego obciążenia stresem, lękiem
nieradzących sobie z odczuwanym przygnębieniem i apatią, obniżonym nastrojem lub złością
z zaburzeniami nastroju (depresja, choroba afektywna dwubiegunowa CHAD)
osób z zaburzeniami lękowymi (fobie specyficzne i społeczna, lęk uogólniony, napady paniki, zaburzenia obsesyjno-kompulsywnymi, zab. adaptacyjne, zespół stresu pourazowego PTSD)
doświadczających kryzysów psychicznych
które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej (np. rozwód, utrata pracy, żałoba, konflikt w rodzinie, reakcja na ciężką chorobę i inne)
mających trudności w funkcjonowaniu społecznym
osób z zaburzeniami osobowości
osób z doświadczeniem psychozy i z diagnozą schizofrenii
dla osób z ADHD i zaburzeniami ze spektrum autyzmu ASD.
Obecnie w obrębie psychoterapii poznawczo-behawioralnej rozwijają się trzecia fala CBT: terapia schematów, terapia dialektyczno-behawioralna DBT, ACT, mindfulness itp.
PSYCHOTERAPIA DIALEKTYCZNO-BEHAWIORALNA DBT
Terapia dialektyczno-behawioralna to podejście terapeutyczne stworzone z myślą o osobach z trudnościami w regulacji emocji, impulsywnością, problemami w relacjach czy tendencjami do zachowań autodestrukcyjnych czy samobójczych (w tym z diagnozą osobowości borderline). Jest również skuteczna dla osób z ADHD i spektrum autyzmu. Łączy techniki terapii poznawczo-behawioralnej z elementami akceptacji i uważności, pomagając lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami emocjonalnymi.
Psychoterapia indywidualna pozwala na pracę nad osobistymi trudnościami i bieżącymi kryzysami. Celem jest zrozumienie schematów zachowania, nauka strategii radzenia sobie oraz budowanie życia, które ma dla pacjenta wartość.
Trening umiejętności DBT to grupowa forma terapii, podczas której pacjenci uczą się konkretnych strategii w czterech kluczowych obszarach:
Uważność (mindfulness) – bycie obecnym tu i teraz, bez oceniania.
Skuteczność interpersonalna – budowanie zdrowych relacji i asertywności.
Regulacja emocji – lepsze rozumienie i zarządzanie emocjami.
Tolerancja dyskomfortu – radzenie sobie z kryzysem i trudnymi sytuacjami bez podejmowania impulsywnych działań.
W razie potrzeby pacjent może skontaktować się z terapeutą między sesjami. Coaching telefoniczny służy jako wsparcie w zastosowaniu nabytych umiejętności w realnych, trudnych sytuacjach.
Terapia DBT to sprawdzona i przebadana metoda, która pomaga odzyskać równowagę emocjonalną, poprawić jakość życia i relacji z innymi.
PSYCHOTERAPIA INTEGRACYJNA
Psychoterapia integracyjna to elastyczne podejście terapeutyczne, które łączy różne nurty psychoterapii – m.in. humanistyczny, poznawczo-behawioralny, psychodynamiczny czy systemowy – w zależności od potrzeb i celów pacjenta. Terapeuta dostosowuje metody pracy indywidualnie, tak aby były jak najbardziej skuteczne i wspierające.
W centrum tej formy terapii znajduje się relacja terapeutyczna, oparta na zaufaniu, empatii i szacunku. Celem jest lepsze zrozumienie siebie, swoich emocji, wzorców zachowań oraz budowanie bardziej satysfakcjonującego życia.
Psychoterapia integracyjna może pomóc w:
trudnych emocjach (np. lęk, smutek, złość),
kryzysach życiowych,
trudnościach w relacjach,
niskim poczuciu własnej wartości,
pracy nad traumami czy doświadczeniami z przeszłości.
To podejście sprawdzi się zarówno w krótkoterminowym wsparciu, jak i w głębszej, długoterminowej pracy nad sobą.
TERAPIA SKONCENTROWANA NA ROZWIĄZANIACH TSR
Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach to podejście, które koncentruje się na zasobach jednostki, mocnych stronach i możliwościach zmiany – zamiast wracać do przeszłości i skupiać się na problemach. W TSR najważniejsze są Twoje cele, marzenia i to, co już działa – nawet w niewielkim stopniu.
To krótkoterminowa, wspierająca forma terapii, która pomaga budować konkretne kroki ku poprawie jakości życia. Terapeuta towarzyszy w odkrywaniu rozwiązań, które są realistyczne i dostosowane do potrzeb osoby.
Jeśli szukasz terapii, która daje nadzieję, wzmacnia i skupia się na przyszłości – TSR może być dobrym wyborem.
Terapia psychologiczna to proces oparty na profesjonalnym wsparciu, który pomaga osobom w radzeniu sobie z różnymi problemami emocjonalnymi, psychicznymi i behawioralnymi na tu i teraz celem poprawy jakości życia. Jest prowadzona przez wykwalifikowanego psychologa.
Cele terapii psychologicznej:
Poprawa samopoczucia emocjonalnego – pomoc w radzeniu sobie z uczuciami takimi jak lęk, smutek, złość czy frustracja.
Rozwiązywanie problemów – analiza trudności życiowych i poszukiwanie rozwiązań.
Zrozumienie siebie – rozwijanie samoświadomości, lepsze rozumienie własnych potrzeb i motywacji.
Zmienianie nieadaptacyjnych wzorców myślenia i zachowania – praca nad zmianą przekonań czy nawyków, które utrudniają życie.
Radzenie sobie z kryzysami – wsparcie w trudnych sytuacjach, takich jak strata, trauma, rozwód czy choroba.
Budowanie zdrowych relacji – poprawa komunikacji i rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych.
Wstępna lub pełna diagnostyka.
Terapia psychologiczna może być szczególnie pomocna osobom w następujących sytuacjach:
w kryzysie emocjonalnym, np. doświadczające strat (np. żałoba, rozwód, utrata pracy); przeżywające intensywny stres, lęk, smutek lub inne trudne emocje,
w trudnościach relacyjnych np. w konflikcie z partnerem, rodziną lub innymi bliskimi; chcące poprawić komunikację i budować zdrowsze relacje,
osoby chcące lepiej poznać siebie np. zainteresowane rozwojem osobistym; chcące zrozumieć swoje emocje, myśli i reakcje,
dzieci i młodzież np. przeżywające trudności w szkole, relacjach rówieśniczych lub rodzinnych, mające problemy z regulacją emocji lub zachowaniem
w trudnych sytuacjach życiowych np. migranci, osoby w sytuacjach wykluczenia społecznego,
osoby doświadczające różnych form przemocy,
rodzice i opiekunowie poszukujący wsparcia w wychowywaniu dzieci i budowaniu relacji w rodzinie.
Odbuduj bliskość. Naucz się rozmawiać. Zadbaj o związek.
Każdy związek przechodzi trudne momenty – różnice zdań, oddalenie emocjonalne, narastające konflikty czy poczucie niezrozumienia. Jeśli czujesz, że oddaliliście się od siebie, rozmowy przeradzają się w kłótnie lub milczenie, a emocje przytłaczają – terapia EFT może pomóc Wam odbudować bezpieczeństwo i więź.
Czym jest EFT – Terapia Skoncentrowana na Emocjach?
EFT (EmotionallyFocusedTherapy) to jedna z najskuteczniejszych metod terapii par, oparta na teorii przywiązania. Skupia się na emocjach, potrzebach i wzorcach komunikacji między partnerami. Celem jest odbudowa więzi emocjonalnej, zrozumienie źródeł konfliktów i nauczenie się nowych, bezpiecznych sposobów reagowania i bycia ze sobą.
Metoda ta jest naukowo potwierdzona – badania pokazują, że aż 70–75% par doświadcza trwałej poprawy relacji, a u ponad 90% następuje wyraźna zmiana w sposobie funkcjonowania związku.
Dla kogo?
Dla par przeżywających kryzys, oddalenie emocjonalne, brak zrozumienia
Dla partnerów zmagających się z trudną przeszłością (np. zdradą, stratą, chorobą)
Dla tych, którzy chcą pogłębić bliskość i nauczyć się komunikować z większą empatią
Dla małżeństw, par hetero- i homoseksualnych, w każdym etapie związku
Jak wygląda terapia EFT?
Spotkania we dwoje z terapeutą EFT:
Skupienie na emocjach, schematach interakcji i potrzebach przywiązaniowych
Budowanie bezpiecznej więzi i bliskości, zamiast „naprawiania” konfliktów powierzchownie
Sesje zwykle odbywają się co 1–2 tygodnie, w tempie dostosowanym do Waszych potrzeb
Jakie efekty daje EFT?
Większe poczucie bezpieczeństwa w relacji
Umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji
Głębsze zrozumienie siebie i partnera
Lepsza komunikacja i mniej konfliktów
Więź, która opiera się na zaufaniu, a nie lęku
Jeśli chcecie odzyskać bliskość, lepiej się zrozumieć i wspólnie przejść przez trudności – terapia EFT może być drogą do trwałej zmiany.
Terapia uzależnień to proces terapeutyczny, który pomaga osobom zmagającym się z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych (np. alkohol, narkotyki, leki) lub od zachowań (np. hazard, gry komputerowe, zakupy, jedzenie) w zrozumieniu i zmianie destrukcyjnych wzorców działania. Jej celem jest wsparcie w odzyskaniu kontroli nad życiem, poprawie funkcjonowania emocjonalnego i społecznego oraz osiągnięcie trwałej abstynencji lub ograniczenia problematycznych zachowań.
Terapia uzależnień jest procesem wymagającym zaangażowania i czasu, ale może przynieść ogromne zmiany w jakości życia osoby uzależnionej i jej bliskich.
Terapia uzależnień jest skierowana do osób, które:
Zmagają się z uzależnieniem od substancji psychoaktywnych (np. alkohol, narkotyki, leki, nikotyna)
Doświadczają uzależnień behawioralnych (np. hazard, uzależnienie od internetu, gier komputerowych czy mediów społecznościowych, zakupoholizm, uzależnienie od seksu lub pornografii, kompulsywne jedzenie)
Doświadczają syndromu współuzależnienia, czyli żyją w bliskiej relacji z osobą uzależnioną i doświadczają negatywnych skutków tego związku.
Są w trakcie lub po procesie leczenia i potrzebują wsparcia w utrzymaniu abstynencji oraz poprawie jakości życia.
Szukają pomocy w radzeniu sobie z trudnościami emocjonalnymi lub życiowymi, które są związane z uzależnieniem, jak np.: poczucie winy, wstydu lub straty; problemy w relacjach rodzinnych i społecznych; trudności zawodowe.
Terapia uzależnień jest też odpowiednia dla osób, które dopiero zaczynają zauważać problem z kontrolą pewnych zachowań i chcą zapobiec eskalacji trudności. Ważne, aby osoba była gotowa do pracy nad sobą i zmiany swoich nawyków.
Interwencja kryzysowa – pomoc psychologiczna
Są sytuacje, które wywracają życie do góry nogami – nagły stres, utrata bliskiej osoby, wypadek, choroba, przemoc, doświadczenie traumy, próby samobójcze, kryzysy rodzinne lub zawodowe. W takich chwilach liczy się szybka, empatyczna i fachowa pomoc.
Interwencja kryzysowa to krótkoterminowa forma wsparcia psychologicznego, skoncentrowana na przywróceniu podstawowego poczucia bezpieczeństwa, uporządkowaniu emocji i znalezieniu realnych zasobów do poradzenia sobie z kryzysem.
Kiedy skorzystać z interwencji kryzysowej?
Po nagłym wydarzeniu stresującym lub traumatycznym
W stanie silnego napięcia emocjonalnego, lęku lub paniki
W sytuacji przemocy, zagrożenia zdrowia psychicznego lub życia
W trudnych chwilach rozpadu relacji, żałoby, utraty pracy, diagnozy choroby
Gdy potrzebna jest szybka reakcja, a nie długoterminowa psychoterapia
Jak pomagamy?
1. Spotkania stacjonarne (interwencje zewnętrzne)
Możliwość udzielenia pomocy na miejscu – w domu, szkole, instytucji, jeśli sytuacja wymaga natychmiastowej reakcji (np. po kryzysie suicydalnym, doświadczeniu przemocy, interwencji wobec dziecka).
2. Pomoc online
Szybki dostęp do psychologa interwenta – bez względu na lokalizację. Idealna forma wsparcia, gdy nie ma możliwości osobistego spotkania, a sytuacja wymaga natychmiastowego działania.
3. Bezpieczna przestrzeń rozmowy (w gabinecie)
Bez oceniania. Bez pośpiechu. Pomagamy zatrzymać się, zrozumieć, co się dzieje, i wspólnie znaleźć drogę wyjścia.
Na czym polega interwencja?
Szybka ocena sytuacji i potrzeb osoby w kryzysie
Stabilizacja emocjonalna i wsparcie w regulacji napięcia
Pomoc w zrozumieniu reakcji psychicznych i fizycznych na stres
Wspólne wypracowanie pierwszych kroków ku poprawie
W razie potrzeby – skierowanie do dalszej terapii lub pomocy specjalistycznej (np. psychiatry, Ośrodka Interwencji Kryzysowej, służb)
Ewentualne wsparcie członków rodziny, pracowników firmy itp.
Dla kogo?
Dzieci, młodzieży, dorosłych i całych rodzin
Osób indywidualnych oraz instytucji (szkoły, firmy)
Każdego, kto znalazł się w trudnym, przeciążającym momencie i potrzebuje wsparcia tu i teraz
Nie musisz być „wystarczająco silny/a”. W kryzysie liczy się jedno: nie zostawać samemu. Jesteśmy tu, by pomóc.
Zapraszamy do zakładki: PSYCHOTERAPIA.
Prowadzimy treningi dla nastolatków i osób dorosłych.
Dla dzieci i młodzieży w wieku 6–18 lat
Zauważasz u swojego dziecka trudności z koncentracją, impulsywność, nadmierną ruchliwość lub problemy z organizacją codziennych obowiązków? A może ktoś ze specjalistów zasugerował, że warto przyjrzeć się pod kątem ADHD?
Profesjonalna diagnoza to pierwszy krok do zrozumienia trudności dziecka i dobrania odpowiedniego wsparcia.
Na czym polega diagnoza ADHD?
Diagnoza opiera się na rzetelnej i wieloaspektowej ocenie funkcjonowania dziecka. Jej celem jest:
określenie prawdopodobieństwa występowania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD),
poznanie indywidualnego profilu funkcjonowania dziecka,
dostosowanie planu terapeutycznego i edukacyjnego do jego potrzeb,
śledzenie postępów i ewentualna modyfikacja terapii.
Proces diagnostyczny obejmuje 3 spotkania:
1. Wywiad z rodzicami/opiekunami
Szczegółowa rozmowa dotycząca rozwoju, funkcjonowania emocjonalnego, społecznego, rodzinnego i szkolnego dziecka.
2. Testy psychologiczne i kwestionariusze
Dostosowane do wieku dziecka narzędzia pozwalające na ocenę uwagi, impulsów, aktywności ruchowej oraz trudności współwystępujących. Wykorzystywany jest m.in. standaryzowany kwestionariusz Conners 3 – jedno z najczęściej używanych narzędzi do oceny objawów ADHD.
3. Omówienie wyników i konsultacja końcowa
Podczas trzeciego spotkania przedstawiamy wyniki diagnozy, omawiamy wnioski i ewentualne rekomendacje dotyczące dalszych kroków: terapii, wsparcia w szkole, konsultacji lekarskiej lub innych działań wspierających.
Dla kogo jest diagnoza ADHD?
Dla dzieci i nastolatków w wieku 6–18 lat, u których występują trudności z koncentracją, nadmierna impulsywność, nadruchliwość lub inne niepokojące zachowania.
Dla rodziców i specjalistów, którzy chcą lepiej zrozumieć funkcjonowanie dziecka i dobrać skuteczne formy wsparcia.
Trening umiejętności społecznych dla dziecii młodzieży to forma wsparcia, która odbywa się poprzez zabawy i ćwiczenia w grupach. Dzięki treningom dzieci uczą się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą potem przełożyć na sytuacje występujące w ich codziennym życiu. W szczególności dzieci uczą się prawidłowej komunikacji, zasad przyjmowania krytyki oraz jej tworzenia, trenują rozpoznawanie i kontrolowanie emocji oraz współpracę we wzajemnym szacunku, a także nabierają wiary we własne możliwości.
Uczą się umiejętności ważnych TERAZ i w PRZYSZŁOŚCI.
Jeśli jednak potrzebujesz bardziej konkretnych informacji, zadaj sobie pytanie, czy twoje dziecko:
jest impulsywne, nie radzi sobie z kontrolowaniem własnych emocji, przez co odbierane jest negatywnie przez rówieśników?
ma trudności w nawiązywaniu kontaktów, stoi z boku grupy, nie potrafiąc się do niej włączyć, nie umie przejąć inicjatywy bądź podtrzymać kontaktu?
jest nieśmiałe, co utrudnia mu zawiązanie przyjaźni, ale też wskazuje na zawstydzające sytuacje społeczne?
nie potrafi dopasować się do zasad oraz zrozumieć sensu ich istnienia?
sprawia szeroko rozumiane problemy wychowawcze, masz wrażenie, że tracisz z nim kontakt?
nie potrafi dopasować się do nowych sytuacji, nie radzi sobie z emocjami,
Jeśli odpowiedź na któreś z pytań brzmi: „tak”, to oznacza, że twoje dziecko potrzebuje wsparcia.
Co daje TUS?
zwiększenie poczucia własnej wartości,
zmniejszenie poziomu lęku, zarówno tego ogólnego, jak i związanego z sytuacjami społecznymi,
wzmocnienie wiary we własne możliwości,
nabycie umiejętności pracy w grupie i przestrzeganie jej reguł,
nabycie umiejętności reagowania na konflikty w sposób, dzięki któremu jest możliwe pozytywne ich rozwiązanie,
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji,
nabycie umiejętności komunikacyjnych m.in. wyrażanie własnego zdania, asertywność.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (6–9 lat)
Czy Twoje dziecko ma trudności z koncentracją? Szybko się złości lub wycofuje się w trudnych sytuacjach? A może po prostu chcesz wspierać jego rozwój emocjonalny i społeczny w świadomy sposób?
„Uważność w edukacji. Kosmos i Kajo” to pierwszy w Polsce program wspierający dzieci i dorosłych w nauce uważności, samoregulacji i świadomego ruchu. Został stworzony z myślą o dzieciach w wieku 6–9 lat – czyli na etapie intensywnego rozwoju emocji, relacji i tożsamości.
Program łączy:
uważność (mindfulness) – poprzez proste ćwiczenia dzieci uczą się zauważać to, co dzieje się w ich ciele, emocjach i myślach
aktywny ruch – wspiera integrację ciała i umysłu oraz pomaga rozładować napięcia
umiejętności samoregulacji – dzieci uczą się, jak radzić sobie z trudnymi emocjami i jak wracać do równowagi w stresujących sytuacjach
Dlaczego warto?
Dzieci stają się bardziej spokojne i uważne
Lepiej radzą sobie z emocjami, rozpoznają i nazywają to, co czują
Rozwijają umiejętności społeczne – empatię, współpracę i komunikację
Zwiększają pewność siebie i samoświadomość
Poprawia się ich zdolność koncentracji i uczenia się
Jak wygląda trening?
Zajęcia mają formę angażujących historii, zabaw ruchowych, ćwiczeń oddechowych, prostych medytacji i rozmów. Dzieci poznają bohaterów programu – Kajo i Kosmos – którzy pomagają im odkrywać, jak działa umysł, co czują w ciele i jak można zadbać o siebie w trudnych chwilach.
Dla kogo?
Dla każdego dziecka w wieku 6–9 lat – zarówno tych, które potrzebują wsparcia emocjonalnego, jak i tych, które chcą po prostu lepiej poznać siebie i rozwijać swój wewnętrzny świat.
Terapia pedagogiczna to złożony proces wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego, obejmujący działania korekcyjno-kompensacyjne, stymulujące i usprawniające, mające na celu wspieranie rozwoju dziecka. Celem terapii pedagogicznej jest wspomaganie dziecka w przezwyciężaniu trudności edukacyjnych, eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz poprawa funkcjonowania w sferze społeczno-emocjonalnej.
Zajęcia terapii pedagogicznej są przeznaczone dla dzieci, które zmagają się z różnorodnymi trudnościami, takimi jak:
problemy w nauce, zwłaszcza z czytaniem, pisaniem oraz specyficzne trudności edukacyjne, takie jak dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia,
zaburzenia w obszarze zdolności matematycznych,
obniżony poziom sprawności manualnej i grafomotorycznej,
zaburzenia percepcji wzrokowej i słuchowej,
trudności z pamięcią i koncentracją uwagi,
nadpobudliwość psychoruchowa,
zaburzenia integracji sensorycznej,
trudności związane z lateralizacją,
nieharmonijny rozwój psychofizyczny,
trudności w orientacji przestrzennej oraz w koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowej,
problemy emocjonalne i motywacyjne.
Terapia pedagogiczna wspiera w przezwyciężaniu tych trudności, rozwijając potencjał dziecka i pomagając mu w lepszym funkcjonowaniu zarówno w nauce, jak i codziennym życiu.
Praca z dietetyka może być pomocna dla różnych osób, w zależności od ich potrzeb i celów. Oto przykłady osób, które mogą skorzystać z konsultacji z dietetykiem:
Osoby z problemami zdrowotnymi / choroby cywilizacyjny – takimi jak cukrzyca, nadciśnienie, otyłość, choroby serca, problemy z trawieniem, alergie pokarmowe, celiakia.
Osoby pragnące schudnąć lub zmienić sylwetkę
Sportowcy i osoby aktywne fizycznie
Osoby z zaburzeniami odżywiania
Kobiety w ciąży i karmiące
Osoby starsze
Osoby z nietolerancjami pokarmowymi i alergiami
Osoby, które chcą poprawić swoje nawyki żywieniowe – pomaga wprowadzeniu zdrowych nawyków żywieniowych, np. w przypadku osób, które pragną jeść bardziej świadomie, poprawić swoją energię i samopoczucie
Osoby z Problemami skórnymi.
Osoby dążące do rozwoju osobistego, odczuwające stres z niską samooceną
Osoby odczuwające brak energii i motywacji
Logopeda- dzieci i młodzież (4-15 lat)
Neurologopeda - dzieci, młodzież i osoby dorosłe
Praca logopedy polega zarówno na profilaktyce i wspieraniu rozwoju mowy, jak i leczeniu różnego rodzaju zaburzeń aparatu mowy i języka. Leczenie poprzedza dokładna diagnoza. Dobranie metod i sposobów leczenia ma wymiar indywidualny i może różnić się w zależności od każdego pacjenta. Głównym zadaniem logopedy jest niwelowanie wszelkich nieprawidłowości związanych z mową, językiem i komunikowaniem się. Logopedia zajmuje się także kształtowaniem naszego myślenia, wypowiadaniem słów i pojedynczych głosek, bada przyczyny zaburzeń oraz trudności z komunikacją.
Czy terapia logopedyczna jest konieczna? Jeśli niepokoi Cię sposób, w jaki wypowiada się Twoje dziecko - zdecydowanie warto zapisać się na konsultację logopedyczną.
Programu Terapii Ręki (PTR) skupia się na rozwijaniu precyzyjnych ruchów dłoni i palców, czyli tzw. małej motoryki, w kontekście funkcjonowania całego ciała. Obejmuje również dostarczanie bodźców dotykowych – zarówno czucia powierzchniowego, jak i głębokiego. Ćwiczenia i zabawy w ramach terapii mają na celu usprawnienie ruchów dłoni, poprawę chwytu oraz koordynacji obu rąk, co jest niezbędne do wykonywania codziennych czynności, a w późniejszym etapie także do nauki pisania. Terapeuta analizuje także ogólną postawę ciała, kontrolę posturalną, napięcie mięśniowe, zakres ruchów w stawach oraz siłę mięśni. Zajęcia są dostosowane do poziomu rozwoju funkcjonalnego i intelektualnego dziecka, a ćwiczenia podawane w atrakcyjnej i motywującej formie.
Konsultacja z terapeutą ręki jest wskazana, jeśli dziecko wykazuje trudności w obszarze sprawności ruchowej, manualnej lub sensorycznej, takie jak:
obniżona sprawność ruchowa i koordynacja (m.in. niezgrabność ruchowa, problemy z równowagą, skakaniem, jazdą na rowerze czy hulajnodze); niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, szybko się męczy,
problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową (m.in. trudności w budowaniu z klocków, układaniu puzzli lub innych zadaniach wymagających współpracy oka i ręki),
trudności w pisaniu i rysowaniu (np. stwierdzona dysgrafia, niewyraźne pismo, które nie mieści się w liniaturze, niestaranne prace, pogarszająca się jakość pisma w miarę jego kontynuowania; niechęć do rysowania, nieprawidłowy chwyt narzędzi pisarskich, zbyt mocny lub słaby nacisk kredki, zmęczenie ręki podczas pisania)
obniżona sprawność manualna (m.in. niższa sprawność dłoni w porównaniu z rówieśnikami; trudności z wycinaniem, trzymaniem nożyczek, lepieniem z plasteliny czy mas plastycznych),
problemy z czynnościami samoobsługowymi (np. z ubieraniem się, trzymaniem sztućców, wiązaniem sznurowadeł czy zapinaniem guzików),
kłopoty z koordynacją obu rąk (np. problemy z zabawami i czynnościami wymagającymi współpracy obu rąk, jak łapanie piłki, składanie ubrań, czy zakręcanie butelek),
nieodpowiednie tempo i precyzja ruchów (np. wolno, szybko lub niedbale),
trudności z planowaniem i uczeniem się nowych ruchów,
nadwrażliwość dotykowa (np. niechęć do dotykania nowych faktur i materiałów),
poszukiwanie dodatkowych doznań sensorycznych (np. mocnego ucisku dłoni - siadanie na własnych rękach, zaciskanie przedmiotów, uderzanie rękami w fakturowe powierzchnie),
nieprawidłowe napięcie mięśniowe (m.in. obniżone w centrum ciała, kompensowane przez wzmożone napięcie w dłoniach, stopach, obręczy barkowej lub biodrowej, a także w obrębie ust i języka).
Wszystkie te symptomy mogą świadczyć o trudnościach, które warto skonsultować z terapeutą ręki. Dzięki specjalistycznej ocenie i terapii dziecko może rozwijać swoje zdolności ruchowe, manualne i sensoryczne, co wpłynie na jego codzienne funkcjonowanie i samodzielność.
Okresowo prowadzimy również grupy terapeutyczne /psychoedukacyjne dla nastolatków, samorozwojowe, osób doświadczających przemocy.
Skontaktuj się z nami według potrzeb.
Budowanie relacji zamiast walki. Komunikacja zamiast kar. Wychowanie oparte na szacunku i bliskości.
Bycie rodzicem lub wychowawcą to jedna z najtrudniejszych, ale i najważniejszych ról w życiu. Każdego dnia stajemy przed pytaniami:
Jak reagować na trudne zachowania?
Jak rozmawiać z dzieckiem, by nas słuchało – nie ze strachu, ale z zaufania?
Jak stawiać granice z miłością?
Jak budować autorytet, nie raniąc?
„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” to ogólnopolski program wspierający dorosłych w tworzeniu lepszych relacji z dziećmi – oparty na szacunku, empatii i świadomej komunikacji. To nie zbiór gotowych trików, ale przestrzeń do refleksji, wymiany doświadczeń i rozwoju własnych umiejętności wychowawczych.
Dla kogo?
Dla rodziców dzieci w każdym wieku
Dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i opiekunów
Dla osób, które chcą lepiej rozumieć dzieci, reagować świadomie i wspierać ich rozwój emocjonalny
Czego możesz się spodziewać?
Nauczysz się słuchać i rozmawiać z dzieckiem tak, by czuło się widziane i słyszane
Poznasz sposoby na stawianie granic bez przemocy i budowanie autorytetu bez kar
Zrozumiesz, co stoi za trudnymi zachowaniami dziecka – i jak na nie reagować z empatią
Wzmocnisz swoją pewność siebie w roli rodzica lub wychowawcy
Otrzymasz wsparcie i poczucie, że nie jesteś sam/sama w swoich trudnościach
Jak wygląda udział w programie?
Cykl 10 spotkań warsztatowych (zwykle raz w tygodniu, 2–3 godziny)
Praca w małej grupie – zaufana atmosfera, wymiana doświadczeń
Prowadzenie przez certyfikowanych trenerów programu
Materiały edukacyjne, praktyczne ćwiczenia, scenki, dyskusje
Tematy poruszane na zajęciach m.in.:
Jak zachęcać dziecko do współpracy
Jak wyrażać uczucia i potrzeby
Jak radzić sobie z własną złością
Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty
Jak budować dziecka poczucie własnej wartości
Jeśli szukasz mądrej, wspierającej i skutecznej formy wsparcia w swojej roli wychowawczej – Szkoła dla Rodziców i Wychowawców może być dla Ciebie idealnym miejscem na rozwój.
Realizujemy szkolenia/ warsztaty/ integracje/ webinary dla rodziców, szkół, placówek medycznych i firm z zakresu zdrowia psychicznego (m.in. na temat emocji, zab. psychicznych, dbania o dobrostan, przemocy, zarządzania stresem, metod wychowawczych, problemów szkolnych). Ofertę ustalamy indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb klienta.